به زبان ساده؛ یک پستچی‌ست که بسته هایی که می خواهیم از مبدا به مقصد برسد را با استفاده از پروتکل های مناسب جابجا می کند.

وظیفه‌ی روتر

وظیفه ی روتر در شبکه های کامپیوتری مسیریابی‌ست. IPها همچون کدپستی هر محل و راه‌های ارتباط همان کابل های شبکه و 4 راه ها و نقطه های اتصال نیز همان سوییچ های شبکه هستند. در اینجا روترها وظیفه‌ای خطیر دارند. در حقیقت شاه راه اصلی ارتباطات شبکه و انتخاب بهترین راه و هدایت آن ها را روترها انجام می دهند.

مثلا فرض کنید شما می خواهید امشب به خانه‌ی یکی از دوستانتان بروید. در دنیای شبکه به فرآیند ارسال اطلاعات، آپلود (ارسال) می گویند و در عمل شما با رفتن به آنجا در حال ارسال خود به عنوان داده یا اطلاعات به خانه‌ی دوستتان هستید.

همچنین در صورتی که شما دوستان خود را به خانه‌ دعوت کرده باشید در حال دانلود (دریافت) اطلاعات هستید. در اینجا دوست شما به عنوان داده یا اطلاعات شناخته می شود.

خوب تا اینجا، صورت مسئله مطرح شد اما راه حل چیست و چگونه می خواهید به مقصد برسید؟
شما برای حرکت به سمت دوست خود نیازمند یک سرویسی خواهید بود تا شما را به سلامت به مقصد برساند. این سرویس هرچه سریعتر و باامنیت‌تر شما را به مقصد برساند، قطعا سفر بهتری خواهید داشت و در سفرهای بعدی نیز از آن استفاده خواهید نمود. اما در اینجا برای درک دقیقتر از عملکرد روترها در شبکه های کامپیوتری باید در مثال فوق، تک به تک اجزا را به عنوان عامل های روتر در نظر بگیریم.

مسیر شما به خانه‌ی دوست خود از طریق روتر تعیین می شود. نوع انتخاب این مسیر بسته به تنظیمات روتر شما و همچنین روترهای پیش رو (که عموما شامل روترهای شرکت سرویس دهنده ی اینترنت شما و همچنین روترهای زیرساخت شبکه می شوند) تعیین می شود.
روتر شما مسیر انتقال اطلاعات تا روتر بعدی را می دانند و انتقال داده به سهولت انجام می گیرد. در اینجا VPN ها نیز جهت انتقال اطلاعات به صورت کاملا امن عمل می کنند و مسیر شما را کاملا ایمن نگه میدارند تا از ورود و نفوذ دیگر دستگاه ها و یا اطلاعات دیگر به مسیر شما جلوگیری نمایند.
حال اگر به هر دلیل شما نتوانستید با استفاده از راه‌های قانونی به مقصد خود دست پیدا کنید، می توانید با استفاده از خانه های زیرزمینی (فیلترشکن ها) به آنجا دسترسی پیدا کنید. قطعا بدلیل غیرقانونی بودن این عملیات سرعت دسترسی و کیفیت آن از مسیر قانونی پایین تر است.

کاربردهای روتر

اما روترها وظایف دیگری نیز دارند. از جمله‌ی این وظایف می توان به کنترل پهنای باند (سرعت) هر کاربر، حجم مصرفی، مدت زمان استفاده، مشاهده لاگ IPهای بازدید شده، انتقال ترافیک، VPN بین چند نقطه، ایجاد شبکه داخلی بین سیستم ها، جلوگیری از ورود غیر مجاز افراد چه بر بستر وای فای و چه بر بستر LAN، جلوگیری از نفوذ غیر مجاز دیگر سیستم ها، فایروال (دیواره آتش) و …

آنها زیرساخت و پایه اصلی شبکه های کامپیوتری هستند.

انواع روتر

در حال حاضر غالب مودم های اینترنت بصورت Modem Router هستند که بسته به نرم افزار آن ها تقریبا می توانند نقش روتر را بازی کنند. اما قطعا برای کارهای تخصصی تر لازم است از روترهای مخصوص شبکه بهره برد. اصلِ یک روتر به نرم افزار آن است. در حقیقت می توان نرم افزار مربوط به روتر را بر روی یک سیستم کامپیوتری نصب و راه اندازی نمود اما هیچگاه نمی تواند کارکرد روتر نرم افزاری را با روتر سخت افزاری جابجا گرفت.

و این مورد بدلیل آن است که سخت افزارهای روتر کاملا متناسب با نیازها ساخته شده اند و در زیرساخت های اصلی شبکه همیشه از سخت افزار های آن ها استفاده می کنند.

برند cisco در حال حاضر برترین روترهای دنیا را از لحاظ سخت افزار و نرم افزار تولید می کند. اما برندهای دیگری همچون ubiquiti و mikrotik نیز در این زمینه فعالیت های جدی انجام داده اند.

پیشنهاد می گردد برای تهیه روتر شبکه حتما از متخصص آن مشورت نمایید. تعدد در مدل و برندهای متفرقه همچون d-link و tp-ilink باعث می گردد انتخاب بهترین گزینه برای شما دشوار گردد.

مدیریت مصرف اینترنت در روتر چگونه است؟

هات اسپات یکی از قابلیت هایی است که توسط روتر امکان پذیر است. هات اسپات به شما این امکان را می دهد تا پس از اتصال به وای فای روتر، بطور خودکار صفحه ای را مشاهده کنید که در آن پس از وارد کردن user (نام کاربری) و password (رمز عبور) خود بتوانید از اینترنت مورد نظر بصورت مدیریت شده استفاده نمایید.

جهت انجام تنظیمات روتر برای مدیریت اینترنت کاربران می بایست با محیط نرم افزاری روترها آشنایی داشته باشید. بطور مثال برای روترهای پرکاربرد برند میکروتیک می بایست حتما به محیط نرم افزاری winbox تسلط داشته باشید و یا از یک متخصص شبکه برای این منظور کمک بگیرید.

connectit چگونه کنترل مصرف اینترنت شما را انجام می دهد؟

با سامانه کانِکتیت دیگر نیازی به انجام تنظیمات لازم در محیط های نرم افزاری روترها و ساخت تک به تک اکانت اینترنت در ازای هر نفر نیست. در واقع با یکبار ساخت بسته ی اینترنت در سامانه، دیگر نیازی نیست تا به ازای هر نفر یک اکانت مجزا تعریف شود بلکه سامانه بطور خودکار بسته ی ساخته شده را به افراد انتصاب می دهد. همچنین امکان ایجاد دسته های کاربری مجزا را خواهید داشت. بر فرض مثال می توانید دسته‌ ای به نام پرسنل، مهمانان ویژه، کاربران عادی و … تعریف کرد و پس از ایجاد بسته های مناسب هر دسته، آن بسته ها را به افراد مورد نظر منتصب نمود.

در این سامانه علاوه بر ساخت بسته های اینترنت به طور خودکار برای کاربران، می توان به صورت دستی نیز اقدام به ایجاد بسته های مورد نظر نمایید. همچنین بدون نیاز به وارد کردن کوپن کد توسط کاربران، شما می توانید یک یا چند بسته ی اینترنت انتخابی را به فرد مورد نظر انتصاب دهید.

لازم ذکر است که کار با سامانه کانِکتیت نیاز به هیچگونه علم برنامه نویسی نداشته و محیط کاربری بسیار ساده و روان دارد که این امکان را به هر فردی خواهد داد تا براحتی بتواند از این سامانه جهت مدیریت مصرف اینترنت کاربران استفاده نماید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *