میانگین سرعت اینترنت

موسسه آمریکایی “OOKLA” یا همان speedtest هر ساله گزارش مفصلی در مورد سرعت اینترنت جهان منتشر می کند که در آن به مقایسه کشورها از نظر میزان سرعت دسترسی به اینترنت می پردازد.
در حقیقت برای پاسخ به سوال (ADSL یا اینترنت موبایل؟) این بهترین منبع محسوب می گردد.

این گزارش از تعداد 200 هزار میلیارد درخواست و از 149 کشور جهان به دست آمده که در زیر به اختصار آماری از این گزارش را ارائه می نماییم.

سرعت پهنای باند ثابت (ADSL) در بین کشورها به صورت میانگین 45,48Mbps برای دانلود و 22,18Mbps برای آپلود می باشد که این آمار در داده دیتای موبایل متفاوت است و به میانگین سرعت دانلود 23,57Mbps و آپلود 9,35Mbps می رسد.

این آمار میانگین سرعت پهنای باند ثابت را در مجموع کشورها 2 برابر دیتای موبایل نشان میدهد که حاکی از استقبال و استفاده‌ بیشتر از این فناوری نسبت به اینترنت همراه 4G و LTE می باشد.

لازم به ذکر است این گزارش در تاریخ نوشتن این مطلب به دست آمده و توسط شرکت پارتاک تحلیل و بررسی شده است.

پرسرعت ترین کشورها (ADSL)

در زیر به ترتیب 3 کشور اول جهان که از اینترنت پرسرعت به وسیله‌ی پهنای باند ثابت استفاده می کنند آورده شده است.

اینترنت

این سرعت بالاترین میزان دسترسی به اینترنت می باشد و 3 برابر بیشتر از داده دیتای موبایل در بهترین کشورهای دنیا می باشد.

پرسرعت ترین کشورها (دیتای موبایل)

در زیر به ترتیب 3 کشور اول جهان که از اینترنت پرسرعت به وسیله ی داده دیتای موبایل استفاده می کنند آورده شده است.

اینترنت

اما:

در این میان نکته جالب توجه، سرمایه گذاری کشورها بر روی پهنای باند ثابت است.
این در حالیست که فناوری 4G و LTE روز به روز در حال گسترش است و حتی در کشور قطر نمونه‌ی اولیه فناوری 5G نیز توسط شرکت اورودو (ooredoo) رونمایی و مورد آزمایش قرار گرفته و حتی بعضی از شهرهای قطر نیز تحت پوشش این فناوری هستند.

با این حال سرمایه گذاری کشورها بر روی فناوری پهنای باند ثابت بیشتر است. اما چرا؟

در واقع هر دو تکنولوژی دارای محاسن و معایبی می باشند اما در کل به جهت بالا بودن آلودگی مغناطیسی برای انسان و مصرف بالای باتری موبایل و همچنین بالا بودن هزینه های خرید بسته‌ی اینترنت کاربران و عدم ثبات سیگنال (stability) در داده دیتای موبایل، پهنای باند ثابت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

جایگاه ایران در سرعت اینترنت

در اینجا شاید مثل ما کنجکاو شده باشید که رتبه‌ی ایران در این رنکینگ جهانی کجاست و کدام یک از این فناوری ها در ایران دارای سرعت بیشتری است.

اینترنت

هر چند که میانگین سرعت دسترسی به اینترنت در داده دیتای موبایل نسبت به پهنای باند ثابت بیشتر است اما متاسفانه هنوز هم 60 پله در داده دیتای موبایل با اولین کشور در این حوزه فاصله داریم و بدتر از آن 109 پله هم در پهنای باند ثابت.

در سال های اخیر وزارت فاوا تلاش های بسیاری را جهت افزایش سرعت دسترسی به اینترنت انجام داده است. همچنین با توجه به ارزان بودن هزینه بسته های اینترنت، می توان امید داشت که هرچه زودتر امکان افزایش رتبه ی ایران در بین سایر کشورهای دیگر به دست آید.

منبع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *